2018 kræver dit “all in” som foredragsholder

Der er langt flere frustrerede end lykkelige foredragsholdere. Vil du være én af dem, der vinder på markedet i 2018, så skal du investere tid og kræfter på flere områder. Journalist & PR-rådgiver Rasmus Kjær har spurgt mig, hvad jeg mener, vil give dig succes som foredragsholder i 2018.


Af Rasmus Kjær, journalist & PR-rådgiver


Q&A

Rasmus: Anders, nu har du i snart 18 år beskæftiget dig med foredragsmarkedet, og du har rådgivet nogle af de absolut stærkeste profiler, vi har herhjemme. Derfor tænker jeg også, at du må være den helt rette at stille det – utaknemmeligt store – spørgsmål: Hvad kan foredragsholderne forvente sig af markedet i 2018.

Anders: ”For mig tyder alt på, at markedet – overordnet set – vil forblive gunstigt i 2018. Det gælder både de åbne og lukkede foredrag. Foredragene med åben tilmelding bliver båret frem af danskernes store kærlighed til det autentiske foredrag. Opturen ser vi også på de offentlige og private arbejdspladser. Samfundsøkonomisk går det godt i Danmark og selvom foredragskøberne herhjemme aldrig rigtigt har interesseret sig for at måle effekten af de foredrag, de booker, så er det tydeligt, at de fortsat ser foredragene som et vigtigt kulturskabende element for ledere og medarbejdere. De foredragsholdere, der sætter et aftryk, som medarbejderne reelt kan bruge til noget efterfølgende, vil også i 2018 blive genbooket i stor stil.”

“Men sandheden er også, at din succes som foredragsholder handler om meget mere end ’blot’ at holde et godt foredrag. Mange foredragsholdere knækker nakken, fordi de mangler den forståelse. Mit store ønske er derfor også, at endnu flere foredragsholdere i 2018 vil begynde at tage den kommercielle del af dét at være foredragsholder meget mere alvorligt. Det vil spare mange foredragsholderne for en masse fortvivlelse og give dem et mere ærligt og realistisk billede af deres egen berettigelse som foredragsholdere.”

Rasmus: Kan du uddybe det?

Anders: Det at holde gode foredrag er selvfølgelig et afgørende fundament, men hvis du ikke arbejder målrettet med at vise dine potentielle købere, at du eksisterer, ja så er det kun én ting, der er helt sikkert: Så holder du ikke længe i gamet. Du får ganske enkelt ikke foden indenfor. Vil du have succes som foredragsholder, er du nødt til at være kommerciel og vide, hvor du passer ind. Har du din plads på det åbne marked, er du bedst i det lukkede regi – som foredragsholder på offentlig eller private arbejdspladser? Seriøse foredragsholdere laver fravalg, fordi det hjælper dem med at holde fokus og finde en klar niche, så de bliver mest muligt relevante for udvalgte potentielle købere. Sandheden er nemlig også, at foredragsmarkedet er præget af et markant overudbud af foredragsholdere. Udefra kan det se ud som om, at alle får en bid af kagen, men sådan forholder det sig langt fra. Der findes en kæmpe gruppe af ’hvilende’ foredragsholdere, som godt nok kalder sig foredragsholdere, men sjældent eller aldrig holder foredrag.”

“Groft sagt kan man sige, at de taber slaget til de succesfulde foredragsholdere, der går “all in”, tager ansvar og har et kommercielt proaktivt mindset”, forklarer Anders Gisselmann.

Rasmus: Det lyder til at være et kolossalt hårdt arbejde at blive eftertragtet foredragsholder. Kan du løfte sløret for nogle af de vigtigste indsatsområder?

Anders: ”Det er hårdt arbejde! Og ærlig talt synes jeg det er på tide, at mange flere foredragsholdere indser dette. Jeg møder fortsat foredragsholdere, der mener, at markedet SKAL købe deres foredrag. At få kommerciel succes som foredragsholder kræver, at du gør dig umage og bruger en masse kræfter på at påvirke markedet – det gælder både for nye foredragsholdere, der vil ind på markedet og de etablerede, der vil opretholde en position eller skubbe mere på. Der er mange kommercielle knapper, du kan skrue på, og du skal helst skrue på flere af dem. Som seriøs foredragsholder har du opbygget dit eget ’foredragsunivers’ – en hjemmeside – som du bruger til at skabe følgeskab. Her kan du trække din målgruppe ind med f.eks. blogindlæg og nyhedsbreve, som du gør dig umage med aktivt at holde i live ved at producere relevant og givende indhold til din målgruppe. Kontinuerligt, hele året rundt! Du har samtidig fingeren på pulsen ift. til dit emne, du har klare holdninger, du tør bruge til at adskille dig – også i medierne, som du også skaber kontakt til. Du tænker hele tiden indhold og trafik ind i dit univers! Det er selvfølgelig også dit foredragsunivers, du bruger til at give de potentielle købere tryghed, og det er her du præsenterer dine foredrag og dig selv som profil.

Rasmus: Så vedvarende synlighed er afgørende?

Anders: “Ja, og mange praktiserer det stikmodsatte – nemlig vedvarende usynlighed. Udover synlighed kræver øget afsætning for langt de fleste foredragsholdere, at de er villige til at arbejde med salg. At de griber knoglen, tager kontakt og skaber relationer. Kontinuerligt! Tro mig, der er et hav af foredragsholdere, som fortæller, at de kan og vil lave salg men aldrig nogensinde gør noget ved det. Jeg bruger ofte de direkte salgsindsatser til at vurdere, hvor meget en foredragsholder vil det her. Vil du være foredragsholder, eller er du bare fascineret af tanken om, at du kan kalde dig det?”

Rasmus: Men det her med salget – kan foredragsbureauerne ikke bare tage sig af den del, så kan foredragsholderne jo alene bekymre sig om at holde gode foredrag?

Anders: “Det korte svar er, at et foredragsbureau meget hurtigt ender som en kæmpe sovepude for langt hovedparten af dem, der ikke i forvejen har skabt et træk i markedet efter deres foredrag. Dem, der ikke er synlige i medierne, laver TV eller har et stærkt univers og selv kommunikerer direkte til målgruppen. Det kræver selvfølgelig en uddybning: I Danmark er der kun et bureau, som for alvor, kan gøre noget for dig, hvis du ikke har et træk i forvejen: Athenas, der også ejer Forfatterforedrag. Athenas-forfatterforedrag er mange gange større end noget andet bureau. De har mange dygtige ansatte, ekspanderer, har store salgsmuskler og er fortsat frontløberne på den digitale markedsføring. Samtidig har de salgsdatabaserne, så de kan lave effektivt kampagnesalg for deres nye og eksisterende foredragsholdere. Men selvom Athenas-Forfatterforedrag er markedets klart største, så er det alligevel et meget begrænset antal foredragsholdere, som de aktivt kan sælge.”

Rasmus: Og de mindre bureauer kan ikke skabe værdi for foredragsholderne?

Anders: “Det kan de måske, hvis du fx mangler et bureau til at administrere dine bookinger og udvikle indhold med dig mv. Men de vil meget sjældent kunne skabe et egentligt træk – eller et stærkt salg, hvis du som foredragsholder ikke selv skubber på med synlighed og direkte salg. Og her er problemet: Bureauerne bliver brugt til ansvarsfralæggelse – og som et argument for ikke selv at tage ansvar på den kommercielle del. I takt med at overudbuddet de senere år er eksploderet, har jeg gentagne gange advaret mod at falde i søvn på bureauernes lange liste af foredragsholdere – og alligevel ser jeg det ske igen og igen bland de foredragsholdere, som jeg løbende er i dialog med.”

Rasmus: Så hvordan vil du helt kort sammenfatte den succesfulde foredragsholder anno 2018?

Anders:  “Med et ”all in”! Halvhjertede indsatser bliver ikke belønnet i 2018. Hverken i X-factor eller blandt foredragsholdere!”

____

 

Anders Gisselmann har i mange år blogget om vejen til succesfuld, kommerciel foredragsholder.

Læs bl.a. hvordan du finder din niche:
”Find din niche som foredragsholder”

Eller hvorfor du skal skrue ned for frygten for at fremstå banal:
”Fra banal til genial – det klassiske paradoks for mange formidlere”